Van conflict tot oplossing

Van lichte frustraties tot zware ruzies... ze komen in de beste families voor. En dus ook in de beste familiebedrijven. Wanneer familieleden zakelijk en/of emotioneel hard tegenover elkaar staan, wordt er van u als niet familiale CXO of bestuurder heel wat verwacht. Hoe voorkomt u dat het conflict uitmondt in een kampenoorlog waar het bedrijf en de familie zwaar onder lijden?

Zaakvoerder Marc Vanbrabant heeft een 2-daagse opleiding 'conflictmanagement in familiebedrijven' gevolgd bij VKW Limburg. Schakel Marc Vanbrabant in om zonder kleerscheuren door het conflict te komen.

5 richtlijnen bij conflictmanagement

  1. Wees open
    Sta open voor de verhalen van andere betrokkenen erover. Inzicht in die verhalen en datgene wat volgens elke individuele betrokkene belangrijk is, is essentieel om op een constructieve manier met het conflict om te kunnen gaan
  2. depersonaliseer
    Sta open voor de verhalen van andere betrokkenen erover. Inzicht in die verhalen en datgene wat volgens elke individuele betrokkene belangrijk is, is essentieel om op een constructieve manier met het conflict om te kunnen gaan
  3. Houd contact
    Het verbreken van het contact met de andere partij kan het conflict binnen de kortste tijd doen exploderen.
  4. Wees helder, duidelijk en concreet
    Vertel op heldere wijze wat u gezien, gehoord, ervaren heeft dat invloed heeft gehad op uw ideeën over de zaak.
  5. Concentreer op onderliggende behoeften
    Loop niet vast in standpunten, maar onderzoek welke onderliggende behoeften u en uw counterpart daarmee willen bereiken.

(Bron: VKW Limburg)